יולה חלפין - נטורופתית

12 ספט 20192 דקות

מה תאכלו בראש השנה?

עודכן ב: 4 אוג 2021

מדי פעם לקראת החגים אני כותבת מאמרים שנוגעים לחג המתקרב: מה אוכלים בארוחות החג וכיצד שומרים על המשקל בתקופה זו, על חלב בשבועות, על שמנים בחנוכה.
 

 
לקראת ראש השנה המתקרב החלטתי להרחיב על המאכלים המסורתיים של החג והשפעתם הבריאותית.
 

 
השאלה הראשונה היא מהם מאכלי ראש השנה?
 

 
4 דברים שעלו לי מיד הם תפוח, רימון, דבש ודג. יש עוד? יש שיגידו גזר כדי שיגזרו עלינו גזרות טובות, וסלק כדי לסלק את כל שונאינו. ובטח יש עוד, כל עדה והמסורת שלה. אשמח שתספרו לי מה נהוג אצלכם.
 

 
אז בואו נחזור ל-4 הבסיסיים.


 
תפוח
 

 
טוב, מה כבר אפשר להגיד על הפרי הנפלא הזה? הוא עשיר בסיבים, ויטמין C, נוגדי חמצון. הוא מסייע לפעילות תקינה של תהליך העיכול, תומך במערכת החיסון, מצמצם סיכון לבעיות לב, כלי דם ומערכת הנשימה. הוא פרי יחסית דל קלוריות כך שמתאים מאד גם למי שנמצא בתהליך ירידה במשקל.
 

 
חסרונות? ניסיתי לחשוב, באמת, אך לא מצאתי מלבד אולי אולי סכרתיים לא מאוזנים להם הייתי ממליצה להגביל כמויות לעד 3 מנות פרי ביום. ועוד כמה נקודות כואבות שקשורות אלינו בני האדם ולא לפרי עצמו:

  1. הריסוס - תפוח הוא פרי רגיש ועל כן שייך לקבוצת המרוססים ביותר. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, תצרכו תפוחים אורגניים.

  2. עונתיות - תפוח הוא פרי עונתי. העונה שלו היא סתיו. כשאנחנו אוכלים תפוחים בתקופות אחרות, זה אומר שהם הגיעו אלינו אחרי זמן אכסון ארוך.

  3. חלק גדול מהתפוחים שזמינים היום בשוק הם מיובאים, אני ממליצה לצרוך תוצרת מקומית. זה אקולוגי וזה תומך בחקלאות מקומית. איך יודעים? דווקא במקרה של תפוחים זה קל – יש מדבקה על כל אחד.

חוץ מזה – תיהנו מהפרי המעולה הזמין במחוזותינו על זניו המגוונים.

דבש
 

 
במסגרת הפרויקט "יולה ויעל קוראות בצלחת" יעל לידר ואני צילמנו לקראת החג סקירה על דבש של משק חורש בה תוכלו למצוא מידע נרחב לגבי דבש ויתרונותיו, וכן המלצות על דרכי בחירה נבונות. בגדול חשוב לזכור שדבש הוא ממתיק וככזה לא מומלץ לצרוך ממנו כמויות גדולות. להבדיל מסוכר פשוט, דבש מכיל גם רכיבים שמחזקים את מערכת החיסון וכן אנזימים, כלומר דבש הוא חומר חי. כדי ליהנות מיתרונותיו חשוב להקפיד לצרוך דבש טהור לא מדולל בסוכר שלא עבר חימום, ורצוי שיהיה מקומי.


 
דגים
 

 
אם יש לכם נגישות לדגי ים או דגי כנרת נקיים ואיכותיים – אשריכם. דג מהווה מקור חלבון טוב בעל זמינות ביולוגית גבוהה וקל יחסית לעיכול. אני בהחלט ממליצה לשלב כ-2 מנות דג בתפריט השבועי. הבעיה הגדולה שלי עם איכות הדגים היא צורת הגידול שלהם, הזנה ירודה שמקבלים דגי בריכה, תרופות מרובות בהן מטופלים וכו'. "אז תבחרי בדגי ים", תגידו לי, נכון? גם הים שלנו מזוהם לצערי ודגים – בייחוד הגדולים שבהם – נושאים בגופם את הפסולת המסוכנת שאנחנו משליכים לים, כגון מתכות כבדות ועוד.


 
רימון
 

 
מבחינתי רימון הוא קסם קודם כל בזכות יופיו. אני חושבת שרימון בשל חצוי על גרגריו הארגמניים הנוצצים הוא יצירת אמנות. ובנוסף לכך הוא פרי בעל ערך תזונתי רב החל מנוגדי חמצון חזקים המסייעים במניעת סרטן ועד אשלגן, סידן, ברזל, ויטמין C וחומצה פולית בהם עשיר הפרי. יש לצריכת רימונים השפעה על חיזוק מערכת החיסון, איזון מערכת העיכול, מניעת טרשת עורקים, הפחתת לחץ דם, טיהור דרכי השתן במקרה של דלקות ועוד.
 

 
עד כאן בקצרה על ארבעת המזונות בהם בחרתי להתמקד כדי שתוכלו ליהנות בארוחת החג.
 

 
וכמובן מצרפת לכם שני מתכונים שלי שמכילים תפוחים ורימונים. ספרו לי אם הכנתם אותם לחג.


 
סלט קינואה עם בצל ורימונים
 
סלט שומר ותפוחים

חג שמח ושנה מלאת שמחה ושפע.

שלכם,
 

 
יולה חלפין

    79