top of page

חג הפירות והצבעים (הסינטטיים...)


פירות זה בריא, נכון? לפחות לרובנו. אז גם פירות יבשים? פרי יבש זה למעשה פרי שעבר ייבוש? איך יבשו אותו? בתנור? בשמש? הוסיפו לו חומרים כלשהם? האם אנחנו יודעים?

אני מנסה לתת תשובות לשאלה הזו שרלוונטית כל השנה, ובטח לקראת חג האילנות.

אנחנו מנשנשים את הפירות היבשים כי הם נחשבים לחטיף בריא, אנחנו מוסיפים אותם למאפים, סלטים ותבשילים, בט"ו בשבט אנחנו מביאים אותם אחד לשני במארזים מרשימים. איזה יופי. עוד רגע נקבל אוזני המן, לפני חודשיים בלסנו סופגניות. סופסוף יש לנו חג עם מסורת בריאה.

האמנם?

הציצו במדף הפירות היבשים בסופר. מה תראו? שפע רב, זה בטוח.

ומה עוד? שזיפים בוהקים, משמשים זוהרים, פפאיה אדומה, קיווי זרחני. כל צבעי הקשת בגרסתם העזה ביותר. אם חושבים על צבעם במקורי של אותם פירות, זה מעורר סימני שאלה. ואם יצא לכם לראות פעם פירות שיובשו בדרך המסורתית כי טיילתם במזרח או ביקרתם בחנות טבע, אתם מיד מבינים שמשהו בצבעים הבוהקים של הפירות היבשים לא מסתדר. השזיף הוא מט ולא מבריק, המשמש חום, האננס מכווץ והפפאיה חיוורת.

והנה החדשות הרעות: תאמינו או לא, הפירות היבשים אותם אנחנו כל כך אוהבים להגיש בתור כיבוד בריא מלאים בכימיקלים. אלה שנועדו להעריך את חיי המדף שלהם (דהיינו חומרים משמרים), וגם אלה שמטרתם להפוך אותם ליותר אטרקטיביים בעינינו מבחינה ויזואלית (כלומר חומרי הצבע).

לצורך צביעת הפירות משתמשים בכל מיני חומרים. בחלקם לא היינו נוגעים אם היינו מודעים לקיומם. טרטרזין למשל (E102). זהו צבע מאכל צהוב שנאסר לשימוש במדינות רבות.

אצלנו לא :-( הוכח מחקרית מעבר לכל ספק כי הוא מעורר אלרגיות, גורם לתגובות עוריות שונות כמו פריחה וגרד, בעל השפעה על מערכת העצבים ואף גורם למוטציות.

כדי לאפשר לפירות חיי מדף ארוכים כמה שיותר נעזרים בחומרים משמרים. חלקם תמימים יחסית וחלקם מזיקים מאד. אחת האופציות היא גופרית. היתרון הגדול שלה: צבע בוהק שמוענק לפרי, כמו במקרה של שזיפים למשל. החיסרון: היא פוגעת ברירית המעי ועלולה לגרום לשלשולים וכאבי בטן.

לא תמיד לצרכי ייבוש משתמשים בפירות איכותיים במיוחד. מבחינת התעשייה אין בכך שום צורך. אם קוטפים אותם בוסר, משפרים את הטעם בקלות בעזרת חומרי הטעם. וסוכר כמובן. הרבה ממנו. פרי יבש שהוטבל בסוכר לצורך שיפור טעמו הוא ממתק לכל דבר. בנוסף לכך שימו לב שפירות יבשים מכילים לא מעט סוכר ביחס לנפחם גם באופן טבעי (בגלל מיעוט נוזלים), כך שמדובר במזון עם תכולת סוכר גבוהה.

או קי, אני בטוחה שהבנתם את הבעייתיות. גם הפירות היבשים הם לא בהכרח חטיף בריא. כמה חבל...

ומה עושים?

בראש ובראשונה תמיד הקפידו לקרוא מה כתוב על האריזה. אם אתם מוצאים רשימת רכיבים שמכילה חומרים בנוסף לפרי עצמו, אל תקנו. חפשו פתרון אחר. לצערי לא תמיד תמצאו אותו בסופרמרקט הרגיל. במקרה כזה בדקו אצל הירקן או בחנויות טבע. אם מדובר בפירות בתפזורת עליהם מן הסתם לא יהיה כתוב כלום, שאלו את המוכר. אני מאמינה שברוב המקרים תקבלו תשובה כנה.

והנה עוד פתרון. ראו בו המלצה אישית שלי על פירות יבשים איכותיים וטבעיים בהזמנה באינטרנט: המזווה - מאגוז ועד תמר - חנות טבע אינטרנטית לחומרי גלם למטבח הבריא. עסק פרטי בניהול נשי עם דגש על איכות המוצרים, שירות יוצא מן הכלל ומחירים תחרותיים. אני את הפירות היבשים שלי רוכשת דרכם, וכן מפנה אליהם את מטופליי https://www.hamezaveh.co.il

חג פירות שמח!

281 צפיות
bottom of page